047u-Brno-Uhelna_a.jpg
047-Brno-Uhelna_b.jpg
Na zatek Pedchoz Dal Na konec

BRNO - Uhelná-Poříčí-Opuštěná

BRNO - Uhelná-Poříčí-Opuštěná (Brno) - zbytky železničního viaduktu

Monumentální železniční viadukt na Severní dráze císaře Ferdinanda z roku 1838, po němž přijel do Brna z Vídně první vlak, přiváděl trať na Hlavní nádraží v centru Brna přes řeku Svratku a její záplavové území. Tvořily ho vlastně tři na sebe navazující části: pětiobloukový most překonávající Svratku, vlastní viadukt se 72 oblouky o celkové délce 637 metrů s cihelnými eliptickými klenbami a most se třemi šikmými segmentovými klenbami přes silnici a svratecký mlýnský náhon. V původním stavu se zachoval jen v nevelkých úsecích. Při rozšiřování kolejiště nádraží byl v 90. letech 19. století z větší části zasypán, takže je skryt v mohutném náspu. Patnáct cihelných oblouků, zachovaných pod kolejemi, je přístupných z budovy nádražního skladiště "Amerika". Ve směru od nádraží nalezneme ještě devět oblouků: dva oblouky jsou nad silniční komunikací, třetí je nad vlečkou Českých drah, čtvrtý opět nad místní komunikací, pátý až osmý oblouk je nad Svratkou a poslední opět nad místní komunikací. Právě nad řekou Svratkou, na povodní straně mostu, je patrný kamenný oblouk pro jednu kolej. Hned vedle jsou oblouky cihlové pro druhou kolej, zatímco třetí a čtvrtá kolej jsou vedeny už po ocelových příhradách. Prohlížíme-li tedy zbytky brněnského viaduktu na břehu Svratky, pozorujeme zároveň generační vývoj použití jednotlivých stavebních materiálů využívaných ve své době ke stavbě železničních mostů.