026-Brno-Husovice_c.jpg
026-Brno-Husovice_b.jpg
026u-Brno-Husovice_a.jpg
Na zatek Pedchoz Dal Na konec

BRNO-HUSOVICE

BRNO-HUSOVICE (Brno) - most silniční, tramvajový a pro pěší

V prostoru mezi Husovicemi a Židenicemi - mezi ulicemi Valchařskou, Karlovou a Selskou - byl přes řeku Svitavu v roce 1928 otevřen k 10. výročí vzniku Československa masivní železobetonový most. Jeho tři oblouky o délce 33 metrů a o průřezu více než jednoho čtverečního metru jsou souběžné. Velké ocelové klouby tohoto jubilejního mostu jsou nejen u patek oblouků, ale rovněž ve vrcholech vlastně šesti čtvrtoblouků. Na většině mostních staveb klouby v patkách nejsou viditelné, u tohoto mostu lze všechny tři ocelové klouby ve vrcholech dobře pozorovat. Most převádí tramvajovou a silniční dopravu mezi dvěma živými brněnskými čtvrtěmi a tvoří i důležitou komunikační stavbu na výpadovce z Brna do navštěvované oblasti Moravského krasu. Výška oblouků nad hladinou Svitavy je téměř 6 metrů, most je však bohužel jen 6 metrů široký, takže dva jízdní pruhy sdílejí silniční i kolejová vozidla. Proto byl také asi 1 km po proudu Svitavy postaven z Tomkova náměstí moderní a daleko širší most. Protože ani ten nestačí, bude ho následovat třetí most - velká estakáda od vyústění tunelu zpod Kohoutovy nad celou částí městské čtvrti, přes Svitavu až nad seřaďovací nádraží a dále do prostoru nové čtvrti Vinohrady. Husovický most má tzv. mezilehlou mostovku neumístěnou ani u spodní, ani u horní části oblouků, nýbrž v jejich horní třetině, což je poměrně málo obvyklé. Ke konci 2. světové války byl nacisty podminován, avšak za součinnosti místních občanů a ruských průzkumníků byly dráty vedoucí k náložím přestřiženy a stavba zachráněna. V roce 1995 proběhla důkladná rekonstrukce mostu, na níž se podílela významně brněnská firma Izomex. Most byl prohlášen za technickou památku, jak to spolu s názvy firem, které provedly rekonstrukci, uvádí nápis na mostě. Most se také - vedle "mluvící" husy - dostal do znaku Husovic.