266u-Plzen.jpg
Plzen_Masaryk2.jpg
Plzen_Masaryk1.jpg
Plzen_Masaryk3.jpg
Na zatek Pedchoz Dal Na konec

PLZEŇ

PLZEŇ (Plzeň-město) - Masarykův most

Rozhodnutí o vybudování moderního mostu pro bouřlivě se rozvíjející průmyslovou Plzeň padlo v roce 1915. Most, jehož konstrukci tvoří vetknuté dva oblouky ze železobetonu s vypjatou mostovkou, má 2 stejné otvory o světlosti 56,8 metru a je 6,4 metru široký. Zábradlí před oběma konci mostu a nad středním pilířem zdobí dvojice vysokých, štíhlých pylonů, které slouží zároveň jako kandelábry. Překonává řeku v severovýchodní části města, z Jateční ulice v blízkosti železničního mostu někdejší Plzeňsko-březenské dráhy (dnes trať Plzeň-Žatec). Již při stavbě bylo pamatováno na jeho možné rozšíření, a to na povodní straně. Stavba sice začala už v roce 1915, ale především z důvodu války se protáhla až do roku 1918 a kolaudován a dán do užívání byl až v roce 1922. Ve své době to byl údajně největší betonový most u nás, a také proto byl pojmenován po prezidentu Masarykovi.