Na zatek Pedchoz Dal Na konec

PILSKÁ HÁJOVNA

PILSKÁ HÁJOVNA (Rakovník) - mostky koněspřežky

Různě tvarované mostky druhé české koněspřežní dráhy z Prahy do Lán, založené v roce 1824 s určené pro přepravu dřeva z Křivoklátska, najdeme v lesích mezi Pilskou hájovnou, Brejlem a Lámny. Zbytky trati jsou např. na levém břehu potoka Klíčavy směrem k Pilskému rybníku. Koňka vedla z Prahy-Brusky přes Pletený Újezd, Výhybku, Rozdělov do Lán. Dokončena byla v roce 1830 a původně měla vést až do Plzně - skončila však u Pilské hájovny. Roku 1855 koupila koňskou železnici Společnost Buštěhradské dráhy. Noví majitelé považovali za prioritu přepravit po železnici kvalitní uhlí vytěžené na Kladensku, z Buštěhradského kamenouhelného revíru. Společnost vybudovala v roce 1855 dráhu z Kladna kolem Buštěhradu do Kralup nad Vltavou a roku 1863 přestavěla starší koňskou dráhu na normálně rozchodnou železnici s provozem parní lokomotivy. První vlaky na úseku z Prahy do Kladna vyjely 4. 11. 1863, ale na zbytku trati z Lán do stanice Brejl jezdila koněspřežka ještě 10 let až do 1. 10. 1873, krátce na to byly na tomto úseku odstraněny i koleje a provoz zde ukončen.