255u-Ostrava-Skora_a.jpg
Na zatek Pedchoz Dal Na konec

OSTRAVA

OSTRAVA (Ostrava) - Most Miloše Sýkory

V místech dnešního ocelového nýtovaného mostu přes Ostravici, který pochází z roku 1913, stával most řetězový z let 1847-1851. Při přejezdu jízdního oddílu se most natolik rozkmital, že se zřítil. Tragickou událost doprovázela řada obětí na životech. Současný silniční most má ocelový příhradový oblouk o rozpětí 60 metrů a vzepětí 7 metrů. Celková délka mostu činí 92 metrů, jeho šířka (včetně dvou 3 metry širokých chodníků) je 16 metrů. Most, vyrobený Vítkovickými železárnami, byl rekonstruován v roce 1979. Má poměrně dlouhé předpolí - asi 15 metrů. Při osvobozování Ostravy sovětskou armádou dorazily 30. dubna 1945 ruské tanky ze středu města k mostu a chtěly pokračovat směrem na Michálkovice a Hladnov. Tehdy se čtyřiadvacetiletý soustružník Miloš Sýkora se svým přítelem Olšákem přihlásili, že přestřihnou dráty k nacisty nastraženým náložím pod mostem. Zákrok se jim podařil, a tak vystřelili zelenou signální světlici. M. Sýkora byl však při ústupu zabit kulometnou dávkou německé hlídky. Ruský tank skutečně most přejel, na druhé straně ho však zasáhly tři protitankové střely a osádka ho musela urychleně opustit. Hrdinský Sýkorův čin pak připomíná nejen jméno mostu, ale i jeho pomník. Původně se most jmenoval Říšský most, protože byl položen na říšské silnici z Opavy do Těšína.