373u-Teplice_nad_Becvou.jpg
TepliceuHranic.jpg
Na zatek Pedchoz Dal Na konec

TEPLICE NAD BEČVOU

TEPLICE NAD BEČVOU (Přerov) - lávka pro pěší i vozidla

Prostředí lázní vždy stimuluje architekty i stavební inženýry, aby do jimi navrhovaných a prováděných staveb přebírali něco ze zvláštní atmosféry, která obvykle v lázeňských letoviscích panuje. Tak je tomu rovněž v případě lázní Teplic nad Bečvou u Hranic na Moravě. Lázeňské městečko je v údolí, v jehož úbočí jsou kromě propasti i aragonitové jeskyně. I jiná zdejší inženýrsko-dopravní stavba - totiž nádraží Českých drah Teplice-lázně - je postavena citlivě tak, aby odpovídala svou povahou architektuře ostatních lázeňských staveb. A totéž platí v plné míře i o architektonicky velmi zdařilé konstrukci ing. Pešiny z roku 1965 - totiž o 74 metrů dlouhé a pět metrů široké železobetonové lázeňské lávce, která v mírně parabolické křivce o třech polích (16 metrů, 42 metrů a znovu 16 metrů) překonává v proměnlivé výšce - maximálně 6 metrů - Bečvu. Konstrukcee je sdružený rám o třech polích se šikmými stojkami ve tvaru obráceného písmene V. Příčle rámu je vylehčena dvěma kruhovými otvory. Lávka, na níž je povolen průjezd lázeňským vozidlům, je předepnuta celkem šedesáti kabely, z nichž dvanáct je průběžných. Štíhlá, mírně se vzpínající příčle rámové konstrukce přechází náběhem do šikmých rozkročených vzpěr a do krajních polí. Konzoly mají výšku uprostřed středního pole 0,8 metru, nad opěrami se tato šířka zvyšuje na 1,4 metru. O něco výše proti proudu Bečvy stával dřevěný most, který tato železobetonová lávka nahradila.