V nakladatelství LIBRI právě vychází: Filipíny,Thatcherismus v českých zemích,Uruguay,

ŠTEINDLER, Milan

Milan ŠTEINDLER (* 12. 4. 1957 Praha)herec a filmový režisér; manžel herečky J. Matulové. Pochází z rodiny ekonoma, který nejprve pracoval v diplomatických službách a po čistkách v KSČ (po okupaci 1968) jako vrátný. Po maturitě na SPŠ grafické v Praze na Hollarově náměstí nastoupil jako rekvizitář do FSB, aby se později stal asistentem režie a pomocným režisérem. Současně hrál a režíroval v amatérském div. sdružení Sklep, které ve čtrnácti letech založil s kamarádem D. Vávrou a jehož osobitou poetiku rozvíjeli s dalšími přáteli v rámci generačního hnutí Pražské pětky. Pomýšlel na dráhu kameramana, ale nakonec převážila režie; na FAMU absolvoval filmem Kapr na černo (1985). V letech 1986–88 patřil k herecké skupině C. Turby, s jehož představením Deklaunizace hrál ve Švýcarsku, Itálii a SRN. Debutoval režií celovečerní komedie Vrať se do hrobu (1989), k níž napsal námět a scénář s Halinou Pawlovskou a kde hrál ústřední postavu zarputilého a poněkud smolařského sociologa Víti Jakoubka, jemuž se vymkne z rukou výzkum mezi středoškolskou mládeží. Podle námětu H. Pawlovské natočil ještě úspěšnější hořkou komedii Díky za každé nové ráno (1994), oceněnou Českými lvy (nejlepší film, režie, scénář a ženský herecký výkon v hlavní roli) a dalšími cenami doma (Finále Plzeň, Febiofest) i v zahraničí (MFF v Moskvě). Problematice drog se věnoval ve filmu Perníková věž (2002) a ke komediálnímu žánru se vrátil v road movie O život (2008). Od počátku 90. let pro ČT režíroval přímé přenosy a záznamy div. představení a koncertů, s kolegy ze Sklepa autorsky, režijně a herecky točil kontroverzní satirický tv. pořad Česká soda (1993–95), v němž s D. Vávrou vytvořil dvojici svérázných lektorů jazykového kursu němčiny Alles Gute! Jiný typ režijní práce vyzkoušel při realizaci rodinného komediálního tv. seriálu Bubu a Filip (1996). Vyniká i jako tvůrce reklamních spotů. Jeho tvorba se vyznačuje provokativností, vysokou kreativitou a sklonem k recesi. Smysl pro humor a groteskní nadsázku prokazuje i v hereckých kreacích na jevišti a před kamerou, kde získal první zkušenosti už jako středoškolák. V několika filmech ze současnosti hrál epizodní figurky učně (Tak láska začíná…, 1975), chovance ústavu (Pomerančový kluk, 1975), závozníka JZD (Vesničko má středisková, 1985) a dispečera (Přátelé bermudského trojúhelníku, 1987). Patřil k protagonistům amatérských a studentských filmů kamaráda T. Vorla (Kašpárek, 1980; Je dobrá, slaďoučká, 1983; Dáreček, 1985; Ing, 1985; Chemikál, 1986), který ho vesměs obsazuje do svých filmů dodnes: lektor a vedoucí brigády (Pražská pětka, 1988), hajný (Cesta z města, 2000), vrátný na jatkách (Skřítek, 2005), fyzikář (Gympl, 2007). Ze spolupráce s režisérkou Chytilovou zaslouží zmínit postavy veterináře Milana zvaného Dědek v moralitě Kopytem sem, kopytem tam (1988), skladatele W. A. Mozarta v parodii Mí Pražané mi rozumějí (1991) a zbohatlického ruského producenta Igora v tragikomedii Vyhnání z ráje (2001). Zavedený stereotyp komických figurek outsiderů, zhýralců, omezenců a šílenců, jakými byli zejména uprchlý blázen v Brabcově váchalovské parodii Krvavý román (1993), dezertující německý voják Helmut v Chlumského okupační komedii Stůj, nebo se netrefím (1998) a potrhlý ředitel psychiatrické léčebny Benjamin Frogg v Marhoulově detektivní parodii Mazaný Filip (2003), narušila vedlejší postava velitele komunistického pracovního lágru, přezdívaného vězni Pingl, v politickém dramatu H. Bočana Bumerang (1996). Na již zmíněnou postavu sociologa Jakoubka ze svého filmu volně navázal úlohou otce Pavla v Janákově prázdninové komedii Rafťáci (2006), kde s V. Freimanovou ztělesnili rodiče teenagera Danyho (V. Kotek), jednoho z dvojice ústředních hrdinů. Objevil se i v Hřebejkově komedii Nestyda (2008), jako PR manažer, židovský homosexuál Egon Rázný ve Vorlově politické satiře Ulovit miliardáře (2009), záchranář Béďa v romantické komedii Marie Poledňákové Líbáš jako Bůh (2009). Od poloviny 90. let ho herecky využívají filmaři z německy mluvících zemí v projektech určených pro kina (Und keiner weint mir nach/A nikdo za mě slzu neuroní, 1996; Leben in Angst/Život ve strachu, 1997) i televizi (Der Salbaronen/Solný baron, 1994; Deutschlandlied/Německá píseň, 1995; Hříšná holka/Das sündige Mädchen, 2001; Nur Anfänger heiraten/Jen začátečníci se žení, 2003). Zviditelňuje se i na tv. obrazovce doma jako herecký protagonista inscenací i pohádek (Časem vrah, vrahem čas, 1994; Černobílá pohádka, 1994; Dobré bydlo, 1994; Eine kleine Jazzmusik, 1996; Milenka dvou pánů, 1997; Řád saténových mašlí, 2000; Hypnóza, 2004) a seriálů (Život na zámku, 1995; Redakce, 2004; Dobrá čtvrť, 2005), průvodce cestopisného pořadu Letem světem (2005) a moderátor zábavného pořadu televize Nova Clever. Nezaměnitelným projevem namluvil animovaný seriál večerníčků podle Poláčkovy předlohy Z deníku žáka III. B aneb Edudant a Francimor (2003). Spoluvlastní produkční společnost FISHSTONE (založena v roce 2005).

 

Úvodní slovo
Databáze vychází z třísvazkové encyklopedie Miloše Fikejze: Český film. Herci a herečky: I. díl: A–K (Libri 2006), II. díl: L–Ř (Libri 2007), III. díl: S–Ž (Libri 2008). Původních 2 890 hesel vesměs doznalo doplnění a aktualizace a přibylo dalších 168 hesel, jak příslušníků nejmladší herecké generace, jež za poslední léta vstoupila (i díky tv. obrazovce) do obecného povědomí, tak herců a hereček starších ročníků. Jejich účast ve filmech zdokumentovaly až poslední dva katalogy Český hraný film V: 1971–1980 (2007) a Český hraný film VI: 1981–1993 (2010), zpracované a vydané Národním filmovým archivem. Opět jsou zařazeni rovněž slovenští herci a herečky, kteří v ČR natáčí či trvale působí, a přibyli i další režiséři a režisérky, pokud, byť ojedinělé, stáli nejen za, ale i před kamerou. Aktualizaci hesel a zpřístupnění databáze zdarma podpořil příspěvek audiovizuálního odboru MK ČR, jemuž zde upřímně děkujeme, který pokryl téměř polovinu nákladů. V textu jsou užity obecně srozumitelné zkratky obecné, ale také institucí; ty lze najít na internetu, proto je (oproti knižnímu vydání) neuvádíme. V krátkém čase, který byl na realizaci databáze vyměřen, se autor a redakce nemohli vyvarovat chyb. Budeme vděčni čtenářům za upozornění na nedostatky a zároveň je prosíme o trpělivost, protože po delším zkušebním provozu provedeme případné opravy najednou — Miloš Fikejz a František Honzák

Copyright © Miloš Fikejz, 2006, 2007, 2008, 2010
Dodatky © Miloš Fikejz, František Honzák, 2010
© Libri, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011

Upozornění: Databáze je zdarma zpřístupněna ke čtení, nikoliv kopírování textu či jeho částí, což bez výslovného souhlasu autora a nakladatelství odporuje autorskému zákonu!