BROŽOVÁ, Marie
Marie BROŽOVÁ (* 14. 9. 1901 Hustopeče nad Bečvou, okres Hranice, † 29. 9. 1987 Praha)
–
herečka; dcera herce a divadelního ředitele Karla Brože (1851–1925) a herečky Kateřiny Brožové (1861–1951), sestra herců Růženy Opravilové-Brožové (1892–1976) a
A. Brože, manželka architekta, scénografa a pedagoga Karla Lhoty (1894–1947) a divadelního režiséra Bohuše Stejskala (1896–1955), hrála též pod jménem Lhotová. Byla nejmladší z šesti dětí. Od dětství vystupovala na jevišti v souboru svého otce a pak prošla div. společnostmi ředitelů F. K. Štětky a Groha (1919–21), byla členka Národního divadla v Brně (1921–26), Městského divadla v Plzni (1926–31) a Městského divadla na Královských Vinohradech (1931–63). Na jevišti vystřídala snad všechny obory ženského herectví – od rolí dívčích a mileneckých (Hanička z
Lucerny, Slávka v
Měsíci nad řekou, shakespearovská Julie, Porcie i Viola) přes zralé ženy (Valča Peroutová ze Šrámkova
Léta, Emilia Marty z Čapkovy
Věci Makropulos, Solveig a další postavy z dramat Ibsena) až po postavy starých žen, matek a babiček, které se staly jejím hereckým údělem v posledních letech vinohradského angažmá (
Deník Anny Frankové,
Mladá garda,
Přelom aj.). Charakteristickými rysy bohaté galerie jejích hrdinek byla podle mínění dobové kritiky prostota výrazu, pravdivost a síla milostného citu, něžný a půvabný ženský zjev, zpěvnost a melodičnost jevištní řeči a vždy bezpečný divadelní instinkt, jež z nich činili přesvědčivou interpretku jemných, ale vnitřně silných žen, a později nepatetické a citové postavy matek a babiček. Svět filmu ji dlouho opomíjel, než do něho jako čtyřicetiletá pronikla třemi úlohami v adaptacích známých literárních předloh českých autorů: psychicky nemocná vdova po sebevrahovi Marie Rynešová ve
Slavínského dramatu podle Arbesova romaneta
Advokát chudých (1941), profesorka zpěvu Májová ve Vávrově přepisu románu Karla Matěje Čapka Choda
Turbina (1941) a manželka starosty Kovandy v Čápově filmové adaptaci Baarova románu
Jan Cimbura (1941). Po osvobození vytvořila na plátně kolem čtyř desítek postav moudrých, trpělivých a trpících manželek, matek, babiček, tetiček, hospodyň, vychovatelek ve filmech nejrůznějších žánrů ze současnoti (
Předtucha, 1947;
Pan Habětín odchází, 1949;
Zvony z rákosu, 1950;
Na konci města, 1954;
Černý prapor, 1958;
Ženu ani květinou neuhodíš, 1966;
Causa Králík, 1979;
Konečná stanice, 1981), z bližší i dávnější minulosti (
Divá Bára, 1949;
Stříbrný vítr, 1954;
Jan Hus, 1954;
Psohlavci, 1955;
Pochodně, 1960;
Hra o královnu, 1980;
Putování Jana Amose, 1983) a ve filmech pro děti a mládež (
Případ Lupínek, 1960;
Tři zlaté vlasy děda Vševěda, 1963;
Ukradená vzducholoď, 1966;
Když má svátek Dominika, 1967;
Pavlínka, 1974;
Jak se budí princezny, 1977). Jednu z mála ryze negativních postav vytvořila v úloze sobecké a žlučovité profesorovy ženy Julie Marešové v Delongově dramatu
Dům na Ořechovce (1959). Hojně spolupracovala s rozhlasem a také s televizí, kde od počátku „živého“ vysílání účinkovala v mnoha inscenacích (
Sbohem, deštivé město, 1960;
Princezna Pampeliška, 1968;
Jak chodí babičky spát, 1968;
Naše tetičky, 1969;
Podivný výslech, 1970;
Kapacita, 1970;
Hrabě Drakula, 1970;
Alexandre Dumas starší, 1970;
Návrat pana Ryšánka, 1971;
Zajatec šílenství, 1971;
O statečné princezně Janě, 1978;
Rovnice o jedné krásné neznámé, 1979;
Veronika, prostě Nika, 1981;
Spor architekta Zítka, 1981) i seriálech (
Rodina Bláhova, 1959;
Nemocnice na kraji města, 1978;
Sanitka, 1984;
Vlak dětství a naděje, 1985). Byla jmenována Zasloužilou umělkyní (1966).