V nakladatelství LIBRI právě vychází: Filipíny,Thatcherismus v českých zemích,Uruguay,

PODSKALSKÝ, Zdeněk

Zdeněk PODSKALSKÝ (* 18. 2. 1923 Praha, † 29. 10. 1993 Praha)filmový a televizní režisér a scenárista; otec režiséra Zdeňka Podskalského ml. (* 1957), bývalý manžel překladatelky Tamary Podskalské (* 1931) a životní partner herečky J. Jiráskové. Pochází z rodiny odborného učitele na průmyslové škole v Praze. Od dětství žil na Šumavě v Malenicích nad Volyňkou, kde byla jeho matka poštmistrovou. Po maturitě na reálném gymnáziu ve Strakonicích (1942) měl jít podle přání otce na strojní inženýrství, ale vysoké školy nacisté zavřeli. Aby se vyhnul pracovnímu nasazení v Německu, přihlásil se do abiturientského elektrotechnického kursu Vyšší průmyslové školy v Praze. Od roku 1943 se stal technickým úředníkem v továrně Aero v Praze. V letech 1945–49 studoval estetiku, sociologii, psychologii a divadelní vědu na UK v Praze. Po otevření filmového oboru AMU (1947) začal studium dramaturgie, později přešel na filmovou režii. V letech 1951–54 vystudoval s diplomem kandidáta estetických věd moskevský Institut kinematografie VGIK (disertační práce Otázky vytvoření komické postavy ve filmu v SSSR vyšla tiskem). Po návratu domů byl zaměstnán krátce v Čs. rozhlase, pak jako externí režisér v ČST, pro níž natočil množství zábavných a hudebních pořadů i pásem (Ztracená revue, Babiččina krabička, Půjčovna talentů, Dostaveníčko u orloje, Kabaret U dobré pohody, Možná přijde i kouzelník, řada silvestrovských večerů ad.) a komedií (mj. Trik, 1964; Sedm žen Alfonse Karáska, 1967; Námluvy komtesy Gladioly aneb Přistání ve skleníku, 1970; Zvony pana Mlácena, 1973; Ohnivé ženy, 1985; Ohnivé ženy se vracejí, 1986; Ohnivé ženy mezi námi, 1987; Poslední leč Alfonse Karáska, 1987; Dokonalý muž, dokonalá žena, 1989) i seriálů (Fantom operety, 1971; Doktor z vejminku, 1983). Stejně jako v tv. tvorbě zůstal důsledně věrný veselohernímu žánru v celovečerních filmech pro kina, jejichž úroveň nebyla vyrovnaná a humor občas trpěl přílišnou doslovností. Nejpočetnější zastoupení v jeho filmografii mají satirické komedie, reagující v uměřené míře potutelnosti na aktuální společenské a politické poměry (Mezi nebem a zemí, 1958; Spadla s měsíce, 1961; Einstein kontra Babinský, 1963; Bílá paní, 1965; Světáci, 1969; Kulový blesk, 1978; Křtiny, 1981). Problémy lásky a milostné peripetie tvoří osu zápletek jeho komedií situačních až bláznivých (Kam čert nemůže, 1959; Ženu ani květinou neuhodíš, 1966; Ďábelské líbánky, 1970) i těch s dominantním podílem hudební složky (Noc na Karlštejně, 1973; Drahé tety a já, 1974; Trhák, 1980; Revue na zakázku, 1982). Postupně si vybudoval stabilní herecký tým, do něhož patřili zejména V. Brodský, J. Sovák, M. Kopecký, J. Bohdalová, J. Jirásková, R. Hrušínský; výkony těchto oblíbených a předních komediálních herců výrazně ovlivňovaly výslednou kvalitu snímků. Sám Podskalský si v několika filmech přidělil malé roličky: rozčilený řidič (Ženu ani květinou neuhodíš, 1966), kominík (Ta naše písnička česká, 1967), lékař (Křtiny, 1981), úředník (Revue na zakázku, 1982) a průvodce (Velká filmová loupež, 1986). Na plátně se objevil v epizodkách filmů i u jiných režisérů, mj. jako německý měšťan v Daňkově historickém dramatu Spanilá jízda (1963) a pokladník divadelní společnosti v mystifikační komedii L. Smoljaka Jára Cimrman, ležící, spící (1983). Diváci si ho však nejspíš vybaví z hrabalovské komedie Postřižiny (1980) J. Menzela, kde jeho starosvětsky vypadající měšťan při procházce s panem farářem (J. Vozáb) vede filipiku pro ženám, aby ji bez mrknutí oka proměnil v oslavou ódu na ženy poté, co kolem nich projede na kole krásná paní správcová (M. Vášáryová). Častěji ho diváci vídali na obrazovce, jako moderátora a hosta různých zábavných pořadů, ojediněle i jako herce (Žena v trysku století, 1987; Zvonokosy, 1990). Mimo bohaté scenáristické činnosti je autorem divadelních her Návštěva mladé dámy (1971), Liga proti nevěře (1973) a Žena v trysku století (1980). Syn Zdeněk s Alexem Koenigsmarkem sestavili z jeho deníkových záznamů, postřehů, fejetonů a povídek vzpomínkovou knihu Lásky a nelásky aneb Není tam nahoře ještě někdo jinej? (1996), jejíž 2. vydání neslo název Není tam nahoře ještě někdo jinej? (2010). Dramaturgyně Alena Berková připravila v ČT střihový medailón Sólo pro pana režiséra (2003) a Petr Kotek natočil jeho dokumentární portrét Zdeněk Podskalský – bonviván i skeptik (2006).

Úvodní slovo
Databáze vychází z třísvazkové encyklopedie Miloše Fikejze: Český film. Herci a herečky: I. díl: A–K (Libri 2006), II. díl: L–Ř (Libri 2007), III. díl: S–Ž (Libri 2008). Původních 2 890 hesel vesměs doznalo doplnění a aktualizace a přibylo dalších 168 hesel, jak příslušníků nejmladší herecké generace, jež za poslední léta vstoupila (i díky tv. obrazovce) do obecného povědomí, tak herců a hereček starších ročníků. Jejich účast ve filmech zdokumentovaly až poslední dva katalogy Český hraný film V: 1971–1980 (2007) a Český hraný film VI: 1981–1993 (2010), zpracované a vydané Národním filmovým archivem. Opět jsou zařazeni rovněž slovenští herci a herečky, kteří v ČR natáčí či trvale působí, a přibyli i další režiséři a režisérky, pokud, byť ojedinělé, stáli nejen za, ale i před kamerou. Aktualizaci hesel a zpřístupnění databáze zdarma podpořil příspěvek audiovizuálního odboru MK ČR, jemuž zde upřímně děkujeme, který pokryl téměř polovinu nákladů. V textu jsou užity obecně srozumitelné zkratky obecné, ale také institucí; ty lze najít na internetu, proto je (oproti knižnímu vydání) neuvádíme. V krátkém čase, který byl na realizaci databáze vyměřen, se autor a redakce nemohli vyvarovat chyb. Budeme vděčni čtenářům za upozornění na nedostatky a zároveň je prosíme o trpělivost, protože po delším zkušebním provozu provedeme případné opravy najednou — Miloš Fikejz a František Honzák

Copyright © Miloš Fikejz, 2006, 2007, 2008, 2010
Dodatky © Miloš Fikejz, František Honzák, 2010
© Libri, 2006, 2007, 2008, 2010, 2011

Upozornění: Databáze je zdarma zpřístupněna ke čtení, nikoliv kopírování textu či jeho částí, což bez výslovného souhlasu autora a nakladatelství odporuje autorskému zákonu!