BENÍŠKOVÁ, Otýlie
Otýlie BENÍŠKOVÁ rozená Jelínková (* 25. 10. 1882 Rakovník, † 22. 8. 1967 Praha)
–
herečka; dcera divadelního ředitele Viléma Karla Jelínka, sestra hereček Marie Spurné,
H. Vojtové a
T. Brzkové, manželka operního pěvce Karla Beníška (1874–1943) a matka herce
K. Beníška. Pocházela z rodiny s bohatou div. tradicí a sama nastoupila hereckou dráhu již na sklonku 19. století v otcově div. společnosti. Pak vystřídala angažmá v Pištěkově Aréně (1901–02), Českém národním divadle v Brně (1902–06), Městském divadle na Královských Vinohradech (1907 až 1908), Městském divadle v Plzni (1909–32) a v činohře Národního divadla v Bratislavě (1933–38). Za okupace hrála v pražském rozhlase a v Uranii, po osvobození byla členkou Divadla 5. května (1945–48) a Burianova Armádního uměleckého divadla, respektive D 34 a Divadla E. F. Buriana (1948–60). Na jevišti prošla všemi div. obory a žánry, od dětských rolí přes naivky a milovnice až po velké tragické postavy, které ztvárňovala výhradně realistickými prosředky. Filmaři však nedovedli dostatečně využít jejího umění. Před kamerou debutovala zajímavou úlohou zámecké paní, přísné tety osmnáctiletého hrdiny (Václav Sova) v Krškově a Čápově senzualisticky laděném snímku
Ohnivé léto (1939). Po několika malých rolích (
Srdce v celofánu, 1939;
Jan Cimbura, 1941;
Pražský flamendr, 1941) jí poskytl další velkou příležitost opět Václav Krška v postavě Moniky Šachové, staré obyvatelky pavlačového činžáku na pražském předměstí, v psychologickém dramatu
Až se vrátíš… (1947). Sugestivní výkon podala v roli kuplířské bytné proletářské dvojice (
J. Adamová a
G. Heverle) v Burianově adaptaci románu Karla Nového
Chceme žít (1949). Galerii svých film. postav rozmnožila během 40. a 50. let už jen menšími úlohami starých žen (
Malá historie, 1946;
Daleká cesta, 1949;
Anna proletářka, 1952;
Dalibor, 1956;
Labakan, 1956;
Legenda o lásce, 1956;
Dalibor, 1956;
Padělek, 1957;
Dům na Ořechovce, 1959). Naposledy se objevila na plátně jako rázovitá venkovská stařenka v komedii Vojtěcha Jasného
Procesí k panence (1961). Spolu s
J. Werichovou namluvila Trnkův animovaný horor
Kybernetická babička (1962). Její profil obsahuje knižní studie Josefa Knapa
Čtyři herečky (1967). Roku 1952 jí byl udělen titul Národní umělkyně.